Sociale media strategie?
Contact met klanten via sociale media
Via sociale media ontdek je waar de klanten behoefte aan hebben. Potentiële klanten en andere typen belanghebbenden, beschikken minstens over één of soms meerdere sociale mediakanalen. Denk hierbij aan, LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube en Pinterest. Ondanks dat veel van deze sociale mediakanalen een persoonlijk tintje hebben, kunnen deze ook als strategie ingezet worden om over de organisatie te communiceren. Onderzoek daarom eerst welke doelgroep u wilt bereiken en op welk kanaal de doelgroep het meest actief is.
Professionele communicatie
Professionele communicatie met klanten gaat het best via een zakelijk account. Plaats een aantal foto’s van dagelijkse werkzaamheden of medewerkers in actie, dat werkt vaak goed. Laat ook zien wat er binnen uw bedrijf gebeurt, daarmee creëert u betrokkenheid bij uw volgers. Wanneer er vragen zijn neem dan de tijd om deze te beantwoorden. Ga de relatie met uw klanten aan en leer de klant steeds beter kennen. Start daarom zo snel mogelijk met één of meer mediakanalen.
Het gewenste resultaat
Net als elke andere marketingstrategie is uw strategie op sociale media gericht op het bereiken van uw bedrijfsdoelstellingen. Dat betekent dat elke opmerking, post, of antwoord deel uitmaakt van uw totale marketingplan. Het bereiken van de gewenste resultaten neemt tijd in beslag, maar het maken van een concreet plan dat u kunt implementeren, monitoren en evalueren naarmate uw bedrijf groeit, wordt de strategische richting. Een succesvol digital mediaplan bevat de volgende elementen:
- een audit* van de status van uw media accounts
- doelstellingen voor digitale media
- strategieën om de doelstellingen te verwezenlijken
- Hoe specifieker u het plan maakt, hoe gemakkelijker het zal zijn om het te implementeren.